تک درخت کهنسال دهاقان معروف به پیر قوچ ثبت ملی شد.

به گزارش پایگاه خبری دهاقانیها؛ رئیس اداره جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: تک درخت بَنه (پسته کوهی) معروف به «پیرقوچ» با قدمت بیش از ۳۰۰ سال در روستای قمیشلو شهرستان دهاقان پس از تشریفات قانونی به شماره ۹۴۷ بهمن امسال در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسید و هفته پیش نامه تاییده آن به استان ابلاغ شد.

رضا شفیعی، این درخت شناسنامه دار را دارای حدود ۹ متر ارتفاع و ۱.۵ متر قطر و محیط پیرامون آن را پنج متر اعلام کرد و افزود: با ثبت ملی این درخت کهنسال و تأمین اعتبار سازمان جنگل‌ها، تلاش می‌شود مشابه اقدامات حفاظتی برای سرو ابرقو در استان یزد، حدود صد متر مربع پیرامون این درخت محصور شود تا این میراث طبیعی با حساسیت بیشتری حفظ شود.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهاقان گفت: این درخت کهنسال پس از حدود چهار سال پیگیری و درخواست اداره منابع طبیعی شهرستان و با مشارکت و همکاری اداره میراث فرهنگی و گردشگری به شماره ۹۴۷ به عنوان یک اثر طبیعی و ارزش ملی به ثبت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کشور رسید.
محمدجواد آقاسی افزود: مردم محلی روستای قمیشلو درباره پیرقوچ داستان‌هایی نقل می‌کنند که نام پیرقوچ برگرفته از همان افسانه‌ها و داستان‌هاست، آنان معتقدند عمر این درخت به بیش از ۵۰۰ سال می‌رسد و نکته عجیب بستر سنگی این درخت زیبا است که فاقد هر گونه خاک است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهاقان گفت: درخت کهنسال پسته کوهی یا پیر قوچ با نام علمی Pistacia atlantica به عنوان بقایای جنگل‌های تنک زاگرس در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده و قدرت زادآوری آن زیاد است بطوریکه تعداد نهال‌های سبز شده زیر درخت قابل توجه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *